אוגמנטצית רכסים אטרופיים

צריכים לעבור השתלת שיניים והרופא קבע שתצטרכו לבצע השתלת עצם (אוגמנטציה) כטיפול מקדים? בעבור רוב האנשים, המושג הזה לא בדיוק אומר יותר מדי ועלול לא פעם לבלבל או אפילו להפחיד. אבל למעשה, מדובר בטיפול די נפוץ שעל פי ההערכות 4 מתוך 10 אנשים שמבצעים השתלת שיניים יידרשו לעבור. אז למה בכלל צריכים אותו, איך הוא מתבצע בפועל ואיך להבטיח שהוא יהיה סיפור הצלחה? הנה כל מה שחשוב לדעת לקראת השלב הראשוני בדרך לחיוך יפה ובריא יותר.

למה בכלל צריכים השתלת עצם לפני ביצוע שתלים?

הגוף שלנו הוא איבר יותר מורכב ומתוחכם ממה שאנחנו משערים. לכל אחד מאיתנו יש בפה עצמות קטנטנות שממוקמות בתוך הלסת ותומכות בשיניים. כאשר במצבים מסוימים שתכף נכיר, אין יותר צורך בעצמות האלו, הגוף סופג אותן ומשתמש בחומרי הבניין שלהן למטרות אחרות. זה קורה בין היתר במקרים הבאים:

אובדן שיניים

 בייחוד במקרים שבהם עבר הרבה זמן מאובדן השן לביצוע השתלים.

דלקת או מחלת חניכיים

אשר מובילות להרס השן.

פגמים מולדים 

חוסר בשיניים ובעצמות שתומכות בהן עוד מהלידה.

מחלות 

בדגש על גידולים סרטניים.

כישלון של השתלת שיניים.

בכל מקרה, בכל הליך של שחזור שיניים אבודות, השלב הראשון יהיה לבחון את תקינות העצמות שיתמכו בשתלים. אם הן נהרסו ברמה שלא מאפשרת קליטה נכונה של השתלים, נידרש כאמור לבצע טיפול מקדים של השתלת עצם (אוגמנטציה).

אילו סוגים של השתלת עצם קיימים?

את טיפולי השתלות העצם ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:

אוגמנטציה אופקית 

הטיפול הזה מבוצע במקרים שבהם הלסת נחשבת דקה מהממוצע ובעלת שיפוע משמעותי. בטיפול הזה נרחיב את עוביה של העצם באמצעות תחליף עצם אופקי. זה מתבצע באמצעות תרומה של עצם ממקור שתכף נרחיב עליו, וחומר בשם ממברנה שאמור לתחום את האזור ולעודד איחוי של העצם עם התחליף המוחדר לאזור.

אוגמנטציה אנכית 

זהו טיפול שמבוצע כאשר קיים מחסור אנכי בעצמות החניכיים, שגורם להבדלי גובה בין העצם באזור הטיפול לבין שאר עצמות הלסת בחלל הפה. בטיפול הזה, אחוזי ההצלחה מעט נמוכים יותר מאשר בהשתלה האופקית אך גם כאן נעשה שימוש בממברנה אשר תומכת בטיפול ומשפרת את סיכויי הצלחתו.

מהו החומר שבו משתמשים בטיפול?

את תחליף העצם שמשתילים בתוך הלסת ניתן להפיק מכמה מקורות:

מקור פנימי 

במקרים רבים ניתן לקחת את העצם מאזורים אחרים בגופו של המטופל עצמו. עם זאת, הרבה אנשים מעדיפים לוותר על האפשרות הזאת מפני שהיא דורשת ביצוע ניתוח נוסף ללקיחת העצם.

מקור חיצוני 

את העצם אפשר לקחת גם מתרומה מאדם אחר, מבעל חיים או מחומרים אחרים שמדמים את הרכב העצם האנושית. זאת לאחר תהליך ארוך ומעמיק של עיבוד החומר המושתל, כך שלא יכיל רקמות חיות או חומרים נוספים שעלולים לסכן את המטופל או לפגוע בסיכויי ההצלחה של ההליך הכירורגי.

בנוסף, בכל טיפול עושים שימוש כאמור בחומר בשם ממברנה. זהו חומר דקיק ושטוח שמהווה חוצץ בין אזור העצם לשאר התאים הסמוכים. נוכחות הממברנה באזור תורמת לאיחוי מהיר יותר של העצם הקיימת עם זו החדשה ומשפרת במידה ניכרת את התוצאה הסופית.

אוגמנטציה - השתלת עצם

איך מתבצע טיפול השתלת עצם (אוגמנטציה)?

טיפול השתלת עצם מבוצע ברוב המקרים תחת הרדמה מקומית בקליניקה. לפני הטיפול נבצע צילום רנטגן ולעיתים גם CT כדי לסייע לרופא להבין מהי מידת ההרס של העצם הקיימת ואיך לבצע את ההליך הכירורגי בפועל. לאחר בחינה מדוקדקת של הצילום, הרופא יתכנן את הליך ההשתלה ויתקדם לביצוע.

במרפאה אנחנו עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים טיפול הנקרא "זעיר פולשני". כפי ששמו מרמז, זה טיפול שבו ההליך הכירורגי נחשב פחות פולשני ועם סיכון מינימלי לתופעות לוואי או לסיבוכים משמעותיים.

כמה זמן אחרי הטיפול ניתן לבצע שתלים?

חלון ההמתנה בין ביצוע האוגמנטציה לבין התקנת השתלים משתנה מאוד מאדם לאדם ותלוי בהרבה גורמים. לכן לא ניתן לחזות מראש כמה זמן הוא ייקח או לתת תשובה גורפת שתתאים לכולם. במקרים רבים, ייתכן כי חלון ההמתנה יעמוד על כחצי שנה ולעיתים כאמור זה ייקח יותר או פחות זמן. הדבר תלוי מאוד באיכות החומרים שבהם נשתמש, בכישורים של הרופא המנתח וכן במידת הרצינות של המטופל והיכולת שלו לעקוב אחר ההנחיות שנספק במרפאה.

איך נראית ההתאוששות מהטיפול?

לאחר הטיפול ייתכן עדיין דימום באזור שבו הוא בוצע. הדימום צפוי להימשך כ-20 דקות ולכן יש לנשוך ספוגית גזה או לספוג את הדם באמצעות ספוג או צמר גפן.

בשעות שאחרי הטיפול הפה עדיין יהיה רדום, לכן חשוב להימנע מאכילה או משתייה בתקופה הזאת וכן להיזהר שלא לנשוך את הלשון או הלחיים בהיעדר תחושה. חשוב גם להשתדל שלא לשתות ולא לשטוף את הפה על מנת לסייע לדם להיקרש ולעצור את הדימום.

אם מופיעה נפיחות בפנים באזור המנותח – ניתן להפחית אותה באמצעות הצמדת קרח עטוף בבד לפנים בחלקם החיצוני.

בימים שאחרי הטיפול עדיין כדאי להימנע ממזונות מסוימים – בדגש על מאכלים ומשקאות חמים או קרים במיוחד. כמו כן יש להימנע מיריקה ומשטיפה של הפה כדי למנוע ניתוק של קריש הדם שמונע דימום חוזר מאזור הניתוח.

חשוב מאוד גם להימנע מצריכת אלכוהול או סיגריות. מחקרים מראים כי הפעולות האלו משבשות את זרימת הדם ועלולות להאריך את משך ההחלמה ולהגביר את הסיכון לסיבוכים או לתופעות לוואי משמעותיות. מהסיגריות מומלץ להתרחק לתקופה של כמה ימים או אפילו שבועות במידת האפשר.

בימים האלו כדאי מאוד גם להימנע מפעילות גופנית או כל פעילות מאומצת אחרת. יש להימנע גם מדברים שמפעילים לחץ על אזור הפנים כמו ניפוח בלונים, טיסה או צלילה.

איך לשפר את סיכויי ההצלחה של טיפול האוגמנטציה?

כאמור, לאחריות של המטופל וליכולת שלו לשמור על הבריאות הדנטלית בעצמו – תהיה חשיבות רבה למידת ההצלחה של השתלת העצם בפרט ושל טיפול שחזור השיניים בכלל. על מנת לעשות זאת חשוב להשקיע מאמץ אמיתי כדי לשפר את הבריאות הדנטלית בתקופה הרגישה והמורכבת הזאת.

לאחר כמה ימים, כשכבר ניתן יהיה לחזור לשגרה מבחינת השמירה על בריאות הפה, חשוב להקפיד לנקות את השיניים, את האזורים שבין השיניים וגם את הלשון ושאר חלל הפה – בהתאם להנחיות המדויקות שניתן לכם במרפאה. אם הנחנו אתכם ליטול אנטיביוטיקה בתקופה הזאת – חשוב לעשות זאת בדיוק על פי ההנחיות ובאופן רציף במועדים שנקבעו.

אחד הדברים החשובים ביותר שיעזרו לבחון את יעילות הטיפול ולהתאים טיפולים נוספים במידת הצורך הוא כמובן הביקורות במרפאה. יש לוודא שאתם מגיעים לביקורות במועדים שסיכמנו עליהם על מנת להסיר את התפרים במידה והתבקשתם לעשות זאת וכן לעקוב אחר הצלחת הטיפול.

השלב הבא בתהליך יהיה כמובן ביצוע השתלים והכתרים שישמשו לשחזור השיניים האבודות. לאחר שנוודא שהעצם נקלטה כמו שצריך בחלל הפה והתאחתה עם העצם הקיימת באזור – נוכל לקבוע תור נוסף לביצוע השתלים, שעליהם יולבשו עם כתרים זמניים. בשלב מאוחר יותר גם נחבר לשתלים את הכתרים הקבועים שיחתמו את התהליך ויאפשרו לכם סוף סוף ליהנות מהחיוך היפה והבריא שכל כך חיכיתם לו.

עם זאת לעיתים לאחר עקירת שיניים במיוחד במקרים שבהם חוסר שיניים שוקם ע"י תותבת חלקית או תותבת שלמה, מתרחש אובדן גרמי רב באיזור מחוסר השיניים עקב לחץ מהשיקום הנשלף הגורם לספיגה נוספת של עצם הלסת. במקרים של אובדן עצם ניכר, במידה ומעונינים בשיקום המשנן החסר באמצעות שתלים יש צורך בשחזור תלת מימדי של העצם שיאפשר התקנת שתלים בעצם מלאה.

תהליך בניית ושחזור רכס שיניים נקרא אוגמנטציה. בהתאם לחוסר העצם הנצפה בצילום CT של האיזור מחוסר השיניים ניתן להתאים את הטכניקה הכירורגית המתאימה לצורך השלמת העצם החסרה. במקרים של חסר מועט של עצם בעיקר במישור האופקי, תבוצע האוגמנטציה לרוב עם התקנת השתלים. במקרים של חוסר עצם נרחב הן במימד האנכי והן במימד האופקי תבוצע תחילה אוגמנטציה לשחזור הרכס כשהתקנת השתלים תבוצע במועד מאוחר יותר.